Nu har vi seglat i 1 12 dar. Häromdan var det lite deppigt. Efter att ha seglat på bra hela vägen droppade vinden ordentligt och ETA Mauritius söndag förmiddag blir plötsligt tisdag natt. Den dan var vi dessutom väldigt redo att komma fram. Rullandet och störd sömn tär. Nu ser det bättre ut igen, mer vind och lugnare sjö😄
Här är en bild på oss taget från Sea Monster, en kompisbåt från Australien, när vi swishar förbi dem. Ja swishar och swishar förresten, pisslite vind o vi gjorde kanske 5.1 mot deras just då 4,9 knop.
Varje dag har sin stora händelse. Ibland är det ett frakfartyg. Ibland är det att Lars rakar sig. Ibland är det en Val. Fast den såg bara Lars, mitt i natten på sin vakt. (Ååhhhh, avundsjuk på den). Ibland är soluppgången helt magisk och vågorna vinkar godmorgon. Ibland är det elaka moln som gör att vi måste ta in segel. Ibland är det en supermåne som är som värsta gatlyktan. En dag tog Kapten Chris fram sin pysselstation och tillverkade varsitt armband åt oss.
Där ligger den och glittrar bakom mjölken, priset vi får när vi kommit fram till torra land.
Nästan varje dag bakar Karen en kaka. Alla är gudomigt goda. Idag blev det morotskaka.
Vi har aldrig kunnat använda spis o ugn ordentligt. Superlite gas kommer. Har man en låga på max är det som att köra båda lågorna på minsta i vår båt. Det finns fyra plattor här. Meningslöst just nu. En mekaniker i Darwin fixade spisen. Not. Men vi har micro som går på el😄. Generatorn gör el. Nån gång per dygn.
Watermakern pajade i måndags. En slang läcker och klarar inte trycket. När vi gör vatten trycks sjövatten genom filter och grejer som gör det drickbart. En helt nyinstallerad slang (Darwin ingen, tror de behöver lite fortbildning där) har legat och gnagt mot durken i maskinrummet och det har blivit ett hål. Borde inte slangen sättas fast med klämma i väggen herr Darwinmekaniker? Eller vara av bättre kvalitet? Men vad vet jag? Lär mig nytt varje dag. Lars försökte laga hålet men trycket är för högt så det läcker lika mycket ändå. Vi kan nu inte göra mera vatten men vi hade i måndags 600 liter i tanken och 40 liter i flaskor så vi klarar oss, vi hade då ca 6 dygn kvar. Dush går dock fettbort. Möjligtvis idag när det gått 5 dygn röstar vi om vem som luktar sämst och den får kortduscha. Får fundera på om man vill eller inte vill vinna den tävlingen. Tvättlapp funkar bra.
Var är valarna? Ibland säger djupmätaren bara några meter. Nu kommer dem tänker jag. Alla andra ombord säger att djupmötare beter sig så ibland. Jag tror fortfarande på att det är valarna som är under båten och en dag kommer de att sticka upp huvudet o säga hej.
Det är inte alls lika djupt här som atlanten. Där var det 5000 meter mest hela tiden. Förutom en grynna vi seglade över där det bara var 100 meter. Här är det oftast 50 – 70 meter.
Vid halvtid låg närmaste land norrut och var Chagosarkipelagen (ca 600 Nm då) med militärbasen ”Diego Garcia”, en brittisk bas som används av mestadels USA för stora militära flygplan. Framför oss på vår färdväg har vi även den mindre kända ön Rodrigues som tillhör Mauritius och anses vara en av de mest isolerade bebodda öarna med ca 40000 invånare.
Skeppare/ägare Chris är pensionerad pilot och har flugit hela sitt liv både militärt (Lars kan nu allt om att starta och landa ”Sea Harrier” på hangarfartyg 😉) och civilt. Chris planerar våra seglingar med en flightplan (sailplan) med waypoints, alternativ, endurance, bränsleuppföljning mm och vi har faktiskt Diego Garcia som alternativ på denna sträcka…..seriöst! Vi satte för övrigt fartrekord med båten häromdygnet. 193 Nm på 24 timmar. Snabbaste dygnet sedan de köpte båten för 5 år sen. GMY Mistral
Lämna ett svar